Hør to af den klassiske musiks juveler i Rye kirke
Komponisten Johann Sebastian Bach havde i en årrække været hoforganist i Weimar, men da han i 1717 som 32-årig søgte sin afsked for at blive kapelmester hos fyrst Leopold i Köthen, nægtede man at lade ham gå. Man satte ham i byens arrest, og først efter en måned, blev han modvilligt løsladt af hertug Wilhelm Ernst. Bach kunne nu sætte kursen mod Köthen. I de år han tilbragte der, blev nogle af de mest kendte af hans værker skabt. Blandt andet de fascinerende seks suiter for solo cello.
Men hvad er det, der gør netop disse værker så fascinerende? Dels er de skrevet for cello. Der er næppe et andet instrument end celloen, der rummer så stor udtryksvariation kombineret med denne særegne mørke, på en gang melankolske og amourøse, grundtone. Særligt når instrumentet står helt alene uden andre instrumenter, kommer denne nattestemning til sin ret. Og så er det selvfølgelig geniet Bachs særlige måde at behandle instrumentet på. Udgangspunktet er suitens dansesatser – men det er en åndelig dans, Bach har skabt i denne musik, der på en gang er meditativ, men dog strengt struktureret. De tekniske krav er store, for ofte spiller solisten flerstemmigt med sig selv, og ind i mellem hører man både melodi, basstemme og harmonier – på en gang!
Der findes næppe en cellist, der ikke har givet sig i kast med suiterne. Nogle har endda valgt at vie hele deres musikalske liv til disse seks værker. En sådan cellist er Anker Sigfusson. Han tog i 1990 diplomeksamen fra Det Jyske Musikkonservatorium. Efter en række år som orkestermusiker i Ålborg Symfoniorkester og kammermusiker valgte Sigfusson i 2015, at specialisere sig i Bachs cellosuiter for at opnå den ultimative fordybelse. Til koncerten i Rye Kirke kommer man til at høre to hele cellosuiter med en indlagt lille pause.
DATO Torsdag den 29. september kl. 19.00
STED Rye Kirke